بهترین ابرخودروهای دهه ۲۰۰۰

بهترین ابرخودروهای دهه ۲۰۰۰

 

کانال یوتیوب دونات مدیا (Donut Media) که پیش از این چندین ویدئوی جذاب آن‌ها از روند تغییرات نسل‌های خودروهای پرطرفدار جهان در زومیت پوشش داده شده است، بار دیگر با ویدئویی تماشایی، توجه ما را جلب کرد. دونات مدیا در یک ویدئوی کوتاه به معرفی برترین ابرخودروهای دهه ۲۰۰۰ میلادی می‌پردازد؛ در واقع شاید بتوان گفتسوپراسپرت‌های آن دوران، مقدمه‌ای برای ساخت ابرخودروهای پرقدرت امروزی بود. برخی از ابرخودروهای آن دوران، امروز به‌عنوان سوپراسپرت شناخته می‌شوند، در‌حالی‎که تعدادی هم وجود دارند که نظیر بوگاتی، هنوز در قالب ابرخودرو از آن‌ها یاد می‌شود.

۱۰- سالین S7

saleen s7

سال ساخت: ۲۰۰۰

سالین S7 به‌عنوان اولین سوپراسپرت موتورمیانی آمریکا، در جایگاه دهم این لیست قرار دارد. سالین (Saleen) که پیش از این به‌عنوان شرکت تیونر در آمریکا فعالیت می‌کرد در سال ۲۰۰۰ اولین ابرخودرو مستقل خود را عرضه کرد. S7 از بدنه‌ی تماماً فیبرکربن و آیرودینامیک استفاده می‌کرد که در سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت، نیروی رو به پایین آن، دو برابر وزن کامل خودرو بود.

سوپراسپرت S7 از پیشرانه‌ی تنفس طبیعی هشت سیلندر V شکل با حداکثر قدرت ۵۵۰ اسب بخار در دور موتور ۶۴۰۰ استفاده می‌کرد. با اینکه از ابتدا تیم مهندسی سالین قصد داشت از پیشرانه‌ی توربوشارژر استفاده کند، ولی این برنامه ۵ سال بعد از نسخه‌ی اولیه عملی شد. در سال ۲۰۰۵ نسخه‌ی توئین توربو S7 با قدرت ۷۵۰ اسب بخار رونمایی شد. علاوه بر این نسخه‌ی مخصوص مسابقه‌ی S7R برای شرکت در رقابت‌های امریکن لمانز و کلاس GT فدراسیون جهانی اتومبیلرانی (FIA) بر پایه‌ی مدل تنفس طبیعی S7، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۷ تولید شد.

اخیرا این شرکت آمریکایی، از دومین محصول مستقل خود، سوپراسپرت S1 رونمایی کرد.

۹- مرسدس‌بنز SLR مک‌لارن

Mercedes-Benz SLR McLaren

سال ساخت: ۲۰۰۳

سوپراسپرت گرندتورر SLR در زمانی تولید شد که شرکت مرسدس‌بنز، حدود ۴۰ درصد از سهام گروه مک‌لارن را در اختیار داشت و این دو شرکت در مسابقات فرمول یک در قالب یک تیم واحد، همکاری داشتند. SLR که به یاد مدل کلاسیک ۳۰۰ SLR ساخته شده بود، از بدنه‌ی آلومینیومی و پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل با قدرت ۶۱۷ اسب بخار استفاده می‌کرد. کد SLR بیانگر اسپرت سبک وزن مسابقه‌ای (Sport Leicht Rennsport) است. از مرسدس SLR مک‌لارن دو مدل موپه و کروک در نسخه‌های مختلف مانند ۷۲۲ و ۷۲۲GT عرضه شد. علاوه بر این در سال ۲۰۰۹ نسخه‌ی ویژه‌ی استرلینگ ماس (Stirling Moss) به یاد راننده‌ی افسانه‌ای بریتانیایی، در ۷۵ دستگاه تولید و عرضه شد.

مدل‌های بعدی مرسدس SLR مک‌لارن، شامل مرسدس‌بنز SLS AMG و مرسدس‌بنز AMG GT است.

۸- راف CTR3

RUF  CTR-3

سال ساخت: ۲۰۰۷

شرکت آلمانی راف (RUF) که به تیونینگ تخصصی محصولات پورشه می‌پردازد، دومین مدل از سری CTR را در سال ۲۰۰۷ عرضه کرد. تیم مهندسی راف با بهینه‌سازی پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی پورشه با حجم ۳.۸ لیتر و اضافه کردن دو توربوشارژ، ۶۹۱ اسب بخار قدرت در اختیار CTR3 قرار داد تا حداکثر سرعت آن به بیش از ۳۶۰ کیلومتر بر ساعت برسد. CTR3 اولین محصول راف است که از بدنه‌ی مستقل این شرکت استفاده می‌کند؛ به لطف این بدنه‌ی بسیار سبک، سوپراسپرت CTR3 فرمان‌پذیری و چابکی بسیار بالایی دارد. CTR3 در طی سال‌ها، چندین نسخه‌ی بهینه‌سازی داشته است تا هنوز هم به‌عنوان یکی از مدل‌های تولیدی راف شناخته شود. مدل جدید سری CTR هم‌اکنون در مرحله‌ی پروتوتایپ قرار دارد.

۷- فورد GT

Ford GT / فورد

سال ساخت: ۲۰۰۴

فورد GT ابتدا برای گرامیداشت مدل مسابقه‌ای GT40 که در رقابت‌های لمانز سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۹، در برابر فراری حکم‌فرمایی می‌کرد، در قالب یک مدل مفهومی در سال ۲۰۰۲ معرفی شد. اما تیم مهندسی فورد با استفاده از پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل سوپرشارژ با قدرت ۵۵۰ اسب بخار، فورد GT را زنده کرد. مقامات فورد ظرفیت تولید ۴۵۰۰ دستگاه برای GT در نظر گرفته بودند که این تعداد در سال ۲۰۰۷ تکمیل شد. فورد GT به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد و در بازی ویدئویی گرن توریزمو (نسخه‌ی ۴) به‌عنوان تصویر اصلی قرار گرفت. علاوه بر این مجری مشهور و پرطرفدار بریتانیایی، جرمی کلارکسون یک دستگاه فورد GT خریداری کرد.

نسل دوم فورد GT با تغییرات زیاد در طراحی بدنه و قوای فنی در سال ۲۰۱۶ رونمایی شد.

۶- لامبورگینی مورسیه‌لگو SV

Lamborghini / لامبورگینی مورسیه لگو

سال ساخت: ۲۰۰۹

در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۰۹ بود که نسخه‌ی سوپر ولوسی (SuperVeloce) مدل پرطرفدار مورسیه‌لگو رونمایی شد. کد SV که پیش از این در مدل‌های دیابلو و میورا لامبورگینی استفاده شده بود، در قالب نهایت عملکرد محصولات این شرکت ایتالیایی شناخته می‌شود. مورسیه‌لگو SV با استفاده از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل تنفس طبیعی، علاوه بر صدای بسیار زیبا، ۶۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این سوپراسپرت خارق‌العاده در تست‌های صفر تا ۱۰۰، زمان ۲.۹ ثانیه را ثبت کرده است. مورسیه‌لگو که دورانی به‌عنوان پرچم‌دار لامبورگینی محسوب می‌شد نسخه‌های مختلفی را تجربه کرد تا تولید آن در سال ۲۰۱۰ به پایان برسد و مدل اونتادور پرچم‌دار جدید لامبورگینی باشد.

۵- کونیگزگ CCXR

Koenigsegg CCXR / کونیگزگ

سال ساخت: ۲۰۰۷

مدل CCXR نسخه‌ی بهینه‌شده‌ای مدل CCX کونیگزگ بود. در واقع CCXR ششمین مدل این شرکت سوئدی بود که در تعداد محدود ۲۹ دستگاه تولید شد. این ابرخودرو که هنوز هم به‌عنوان یک ابرخودروی واقعی شناخته می‌شود، با استفاده از پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل سوپرشارژ با حجم ۴.۸ لیتر، ۱۰۱۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که در آن دوران بی‌رقیب بود. مجله‌ی آمریکایی فوربز CCXR را یکی از ۱۰ خودروی زیبای تاریخ انتخاب کرد. کونیگزگ هم‌اکنون ابرخودروهای آگرا و رگرا را در دست تولید دارد که البته مدل آگرا RS، سریع‌ترین خودروی تولیدی جهان در کتاب رکوردهای جهانی گینس است.

۵- گامپرت آپولو اسپرت

Gumpert Apollo 2008

سال ساخت: ۲۰۰۸

آپولو S در اصل یک خودروی مسابقه‌ای است که مجوز تردد جاده‌ای دارد. آپولو از پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل با حجم ۴.۱ لیتر و قدرت ۶۹۰ اسب بخار استفاده می‌کرد. بدنه‌ی این ابرخودروی دهه ۲۰۰۰ به قدری آیرودینامیک طراحی شده بود که از لحاظ تئوری روی سقف تونل نیز می‌توان با آن رانندگی کرد. شرکت آلمانی گامپرت سه نسخه‌ی پایه، اسپرت و مسابقه‌ای از آپولو عرضه کرده است. مدل اسپرت آپولو در پیست برنامه‌ تاپ‌گیر (Top Gear) رکورد جدیدی ثبت تا اینکه این رکورد توسط بوگاتی ویرون سوپر اسپرت، شکسته شد.

۳- پورشه کاررا GT

Porsche Carrera GT / پورشه کاررا

سال ساخت: ۲۰۰۳

سوپراسپرت خوش‌صدای پورشه کاررا GT با استفاده از پیشرانه‌ی ۱۰ سیلندر V شکل که از فناوری موجود در پیشرانه‌های خودروهای فرمول یک مشتق شده است، حدود ۶۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. کاررا GT که به‌عنوان مدل جایگزین پورشه ۹۵۹ افسانه‌ای در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ تولید شد، ستایش بسیاری از کارشناسان و مجلات معتبر خودروی جهان را به همراه داشت. مجله‌ی آمریکایی SCI کاررا GT را بهترین خودروی دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی انتخاب کرد و در لیست بهترین خودروهای اسپرت تاریخ، مقام هشتم را برای آن در نظر گرفت. مدل جایگزین کاررا GT رویکرد آینده‌نگرانه در پیش گرفته است؛ پورشه ۹۱۸ با اینکه به خوش‌صدایی کاررا GT نیست ولی عملکرد فنی فوق‌العاده‍ای به نمایش گذاشته است.

با اینکه کاررا GT باعث مرگ پاول واکر، از ستاره‌های سینمای هالیوود و سری فیلم‌های سریع و خشن (Fast & Furios) شد، اما هنوزم یکی از بهترین و خوش‌صداترین سوپراسپرت‌های خواستنی تاریخ است.

۲- فراری انزو

Ferrari Enzo

سال ساخت: ۲۰۰۳

ابرخودروی فراری انزو (Enzo) که به یاد مؤسس این شرکت ایتالیایی افسانه‌ای نام‌گذاری شده است، با بهره‌گیری از دانش موجود در فناوری‌ خودروهای فرمول یک در تعداد محدود تولید شد. فراری انزو از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل با قدرت ۶۵۱ اسب بخار استفاده می‌کند. انزو توسط کن اوکویاما، مدیر طراحی سابق در پینینفارینا طراحی شده است. فراری انزو همانند پورشه کاررا GT یکی از خوش‌صداترین ابرخودروهای دهه ۲۰۰۰ میلادی بود؛ البته در مقایسه با کاررا GT در تست سرعت مسیر مستقیم، حدود ۱.۲ ثانیه عقب‌تر بود. با اینکه فراری انزو در مقام سوم برترین خودروهای اسپرت دهه ۲۰۰۰ مجله‌ی SCI بود، اما بلومبرگ در سال ۲۰۱۲، فراری انزو را در لیست ۵۰ خودروی زشت ۵۰ سال گذشته قرار داد.

مدل‌های مختلفی چون فراری FXX و مازراتی MC12 بر پایه‌ی فراری انزو ساخته شده‌اند.

۱- بوگاتی ویرون ۱۶٫۴

بوگاتی ویرون / Bugatti Veyron 16.4

سال ساخت: ۲۰۰۹

در مقام اول این لیست، احتمالاً با ابرخودرویی روبه‌رو هستیم که همه چیز آن هیجان‌انگیز است، جز صدا. بوگاتی ویرون با استفاده از پیشرانه‌ی ۱۶ سیلندر W شکل، به همراه ۴ توربوشارژ و ۱۰ رادیاتور ۱۰۲۰ اسب‌ بخار قدرت تولید می‌کرد. با عرضه‌ی ویرون، عصر جدید از ابرخودروهای پرقدرت آغاز شد؛ عصری که تا به امروز هم ادامه داشته است.

غایبین بزرگ

Pagani Zonda R

اگر بخواهیم در مورد برترین سوپراسپرت‌های دهه‌ی ۲۰۰۰ صحبت کنیم، بدون شک باید پاگانی زوندا را هم در این لیست باشد. البته زوندا اساساً در سال ۱۹۹۹ عرضه شد که به همین ترتیب باید جزو خودروهای دهه‌ی ۱۹۹۰ محسوب شود. ولی با توجه به عرضه‌ی نسخه‌های مختلف زوندا در دهه ۲۰۰۰ و موفقیت افسانه‌ای این سوپراسپرت ایتالیایی، شاید بتوانیم راف CTR3 را با زوندا تعویض کنیم.

Lamborghini Gallardo

غایب بزرگ دیگر این لیست برادر کوچک‌تر لامبورگینی مورسیه‌لگو، یعنی مدل گالاردو (Gallardo) است که در نسخه‌های مختلف از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ در خط تولید حضور داشت. گالاردو به قدری موفق بود که تقریباً دروازه‌ای برای ورود باشکوه لامبورگینی به ساخت محصولات تولید شد و البته تأثیر این فرایند بر آئودی R8 هم بی‌تأثیر نبود.

 

منبع MOTOR1

نویسنده مطلب: kamran motesadi

اگر کسی کیف پولش را بر سرش خالی کند، هیچ کسی نمی‌تواند آن را از او دور کند. سرمایه‌گذاری برای دانش بهترین بهره را به همراه دارد.